tisdag, september 12, 2006

 

De och dem...

Äntligen har jag hittat (eller orkat leta upp) förklaringen på när man skriver "de" respektive "dem".

"Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om".

Observera citat-tecknen. Texten kommer från Svenska språknämndens sida (snälla stäm mig inte) och mer förklaringar finns att läsa här:

Svenska språknämnden: "De och dem".

Jag brukar skriva rätt men har haft svårt att förklara när man ska använda vad. Nu kan livet gå vidare...

...ända till nu Jag har tagit för vana att äta frukost vid datorn. Eftersom det ofta äts baguette på mitt studentkrypin så händer det att de där ruskigt hårda och små smulorna stänker iväg in i tangentbordet på den bärbara. Samma hände nyss. Skit! Jag har blivit mästare på dammsugning av tangentbord men nu kommer jag försent till grupparbetet...

Comments:
Tack för klargörandet!

Precis som dig så brukar jag skriva rätt, men bra att veta ändå..
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?