måndag, september 18, 2006

 

I valet och kvalet...

Jag vet nämligen inte om jag ska ta upp något om valet här? Ja, okej då. Men inga brandtal, bara några reflektioner.

Vad härligt att förstagångsväljarna strömmade till! Folk som ligger på soffan och snarkar är en spark i rumpan på demokratin. Men som någon sa på TV:n igår: "Att inte rösta är också ett val". Jo visst, jag håller med. Men vad skönt då att det strömmar till en massa människor som anser att det går att påverka och att vi bör göra det!

Vad otäckt att så (relativt) många förstagångsväljare tydligen röstade på nassarna. De allra flesta håller tydligen till i Skåneregionen och där finns sedan tidigare en stark tradition av grisuppfödning. Det är ert fel Reinfeldt och Persson. Ni var så upptagna av varandra att ni glömde att avslöja "the bad and the ugly" för väljarna. Eller var det påtryckningar från mr Bean, a.k.a Leijonborg, som fick er att ligga lågt? Den mannens låga demokratiska ideal motsvaras bara av hans låga väljarsiffror!

Vad skönt att Persson avgår. Nu kan han äntligen få lite stil och ordning på herrgården. Jag vet hur jävligt det kan vara att leka månskensbonde. Och vad skönt det blir att slippa höra epitet som "grisen" och "det feta svinet" i den politiska debatten. Med tanke på retoriken hos många av de politiskt engagerade i vårt samhälle tycker jag att ni sossar bör välja en smal partiledare som efterträdare!

Tyvärr måste denna lysade klara valanalys nu avbrytas av ytterligare studier. Jag har stämt möte med en fruktansvärt trist människa vid namn Rövik. Den boken räcker länge!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?