fredag, oktober 20, 2006

 

Äntligen fredagskväll!

Tentan har förvisats till lördag morgon. Jag har varit på "inte-Willys" och handlat. Inte-Willys är mitt sätt att markera gräns mellan studentlivet och det andra livet. Inte-Willys betyder för övrigt den lokala ICA-affären hemma på ön.

I kväll ska det bli biff med "suverän potatissallad" och en flaska, av det av mig egenhändigt hemsläpade, vinet från Montepulciano. Hoppas jag förmår att njuta av vinet, jag tog två öl medan jag tillredde potatissalladen och förberedde resten av middagen. Det är svårt att stå emot den frestelsen även om det väntar ett gott vin. Att laga en god helgmåltid och gå och smutta på något är livskvalitét!

Ni kanske undrar vad en "suverän potatissallad" är för något? Ja, jag tänkte väl det. Det är ett av mina favoritrecept från en av mina favoritkokböcker: Nya Annas mat". Den fick jag i julklapp för tre år sedan och det är en riktig kompis. Jag funderar dock på om det är Anna eller hennes mat som är ny i förhållande till den gamla kokboken "Annas mat"?

Här kommer receptet som även passar fattiga studenter:

10-12 personer:

3 kg potatis
3 dl hackad gul lök
2 purjolökar (=7 dl finstrimlad)
3 dl varm buljong (på tärning eller fond)

Dressing:

1 dl vinäger
1 rågad tsk salt
½ tsk mald svartpeppar
2 msk senap. Söt, svensk och stark (fan, det låter ju som en beskrivning av mig)
2 dl olja
1 dl kapris (Ängeln kan hoppa över det eller gå till Willys och handla)
2 rödlökar i tunna ringar
2 dl urkärnade svarta oliver (jag hoppar det)
Rikligt med gräslök (jag hoppar definitivt det, får associationer till sill)

(Lilla syster kan hoppa över rubbet eller gå till Willys och handla). :-P

Koka potatisarna och skala medan de är ljumma (jag skalar medan de är varma, AJ!) Skär i centimetertjocka skivor eller i, inte för små, bitar. Blanda i stor skål med lökhack och purjostrimlor. Slå över den varma buljongen och låt potatisen svalna lite.

Blanda till allt i såsen (utom kapris, lökringar, oliver och gräslök) och slå den över den fortfarande ljumma potatisen. Fördela kapris, lökringar och oliver över salladen. Låt allt stå minst ett par timmar och dra. Strö över gräslök före serveringen.

Receptet är återgivet här med tillstånd från Gud!

Låter det inte gott? Laga nu till det här och berätta sedan vad ni tyckte. Det är en perfekt kompis till en schnitzel av något slag. Jag brukar fuska och välja lövbiff istället för kalvschnitzel. Det blir en aning billigare då. Sedan blandar jag vetemjöl och ströbröd till panering, Mums!



I bakgrunden skvalar en blandning av Belle & Sebastian och Paolo Conte. Konstig blandning men ändå: Kan livet bli bättre?

Comments:
hihi... jag tror jag hoppar över hela! om jag ska ta bort altl jag inte tycker om blev det ungefär potatis och vanlig lök kvar... :P
 
Jag önskar dig en angenämn afton och en smaklig måltid! Nu går jag ut på galej och kollar in campus uteliv! =)
 
Visste inte att du gillade Paulo Conte. Har inte lyssnat mängder på honom men vissa låtar är fan extremt bra. Paolo Conte - bavaria reclame liedje.mp3 för att nämna någon. Nam nam
 
Den låten har jag ingen koll på. Några av mina favoriter är: "Sotto le stelle del jazz" och "Via con me".

Vad kul att någon mer gillar Conte och inte tycker jag har töntig musiksmak. Fast man kan ju inte vara allätare och ha töntig smak samtidigt! :)
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?