onsdag, november 15, 2006

 

Studiebesök i Stockholm, dag 2.

Nästa morgon kände vi oss skapligt utsövda när vi vaknade. Efter diverse morgonbestyr checkade vi ut och gav oss ut på stan för att få frukost. Vi hittade den på det underbara 7-eleven. Nåja, underbart kanske är att ta i. Men denna affärskedja som tidigare retat gallfeber på mig med sina priser på matvaror har nu hittat sin nisch, de lagar ett underbart kaffe och serverar goda smörgåsar eller bullar till.

Nog med reklam nu. Efter frukosten drog vi till Medborgarplatsen och dagens första studiebesök: Westander. Det är en PR-firma (förväxla inte med reklam) och startades av två bröder, en olje-VD och en fredsaktivist. Spännande kombination. De säljer på att profilera sig som en etisk och moralisk firma som bara tar uppdrag som de sympatiserar med. Jag tror på dem, åtminstone till orderingången minskar. Hoppas de klarar sig bra!

Raskt vidare: Desperatlunch på McDonalds och sedan till dagens andra studiebesök: Sveriges Informationsförening. Kanonbesök! Förutom att det var intressant betonade bossen där att forskning var nödvändigt och eftersatt. Kanske min framtid blir räddad?

Dagens (och resans) sista besök blev på Svenskt Näringsliv (jag vägrar länka). Här togs vi emot av fyra! yuppies som presenterade nödvändigheten av pigor i Östermalmshemmen. Förlåt, sa jag pigor? Jag menar att de informerade om "hushållsnära tjänster". Förutom att jag inte direkt delade deras politiska åsikter så var de förbaskat populistiska. De hånade motståndarna och talade om "verkligheten" som det ställe där de befann sig medan deras politiska motståndare famlade runt ute i utopin. Dessutom hade de en liten "show" för oss där de skulle framstå som häftiga. Jag tycker de underskattade oss som lyssnare. Jag kom att tänka på raderna:

Med er clowner upp på scenen
det är en maskeradparad
Er mimik syns rakt igenom
och ni gör ingen människa glad...

...ur Hum hum från Humlegården. Hoppas många ser rakt igenom!

Nåja, vidare i handlingen: Det finns inte så mycket mer att berätta. Vi stack iväg till Kungsbron, slängde oss på bussen och begav oss hemåt. 03:15 slängde jag mig i säng. Det är bara de allra tuffaste som går MKV!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?