fredag, december 22, 2006

 

Nu närmar sig den stilla högtid...

...då vi firar minnet av Jesu födelse. Julen är verkligen en kontrasternas och paradoxernas högtid. Bakgrunden till julen är som sagt religiös men de flesta av oss firar minnet i alkohol och hav av paket. Det vi, åtminstone jag, förknippar med julen är snö. När var det snö på julafonen sist? Julen är med andra ord en komplex samling av förväntningar som aldrig uppfylls. Men jag kan, med lite god vilja, se vissa paralleller mellan den ursprungliga, religiösa och den moderna traditionen:

Stjärna - Ja, den sitter ju i toppen på granen
Tre vise män - Tomten kanske? Han kommer ju också med presenter
Guld - Dyra julklappar.
Rökelse - Lite flummigt, alkohol kanske?
Myrra - Jag visste inte ens vad det var. Enligt susning.nu är det "en sorts aromatiskt gummiharts". Vad har man det till? Det kan få representera den där julklappen från faster Märta som man aldrig blir glad över.
Jesus - Mycket svårt. Karl-Bertil Jonsson kanske? Eller Ferdinand, han sitter där under sin korkek och vänder andra kinden till.

Parallellerna finns alltså där om man anstränger sig tillräckligt (och har en förvildad fantasi).

Men nu ska jag inte vara spydig längre. Jag gillar julen. En massa dagar då jag får vara ledig och kan slappa och läsa skönlitteratur utan att känna "jag borde egentligen göra det och det". Jag gillar maten också. I tre-fyra dagar kan man nöja sig med att värma rester och slippa planera kvällens middag. Och tänk vilka frukostar, mums!

Jag har inte växt ifrån paket heller. Igår lyckades jag lura den yngsta att berätta att jag ska få en digitalkamera av Suddagumma. Rättare sagt, jag får beställa den själv för den är slut i alla butiker. Generat måste jag erkänna att jag nyss beställde den (och ett digitalt minne på 1 GB). Vem vill vänta länge i onödan? Tänk vad imponerad Suddagumma kommer att bli av Dustins snabba leveranstid. Haha...

Lilla syster, får du inget sånt paket så tror jag Canon Powershot A430 plus 1 GB minne passar dig också. Totalt 1390:- och fraktfritt på denna länk.

Comments:
ooooh den ser ju helt perfekt ut! men jag hoppas fortfarande att jag får en av tomten... trots att jag varit så elak i år.. :P
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?