lördag, januari 20, 2007

 

Hästmannen och pizza.

Det händer att Fantomen går på stan, klädd som en vanlig man. Och det var precis vad som hände igår kväll. Fast det var Suddagumma och jag som gled in i den dunkande kvällsrytmen i den pyttelilla staden på ön, inte Fantomen. Det var en av dessa kulturhappenings som inträffar med jämna mellanrum i staden. Vi skulle se filmen "Hästmannen" på Folkets Hus. Mer om Hästmannen finns att läsa här.

Det var egentligen Suddagumma och några arbetskamrater som skulle gå men de tyckte det skulle vara roligt om jag anslöt. Snäll och social som jag är ville jag inte missunna dem den lilla glädjen så jag åkte ned och mötte dem utanför bion. Jag hade inga större förväntningar på filmen så jag blev positivt överraskad. Filmmakaren, Peter Gerdehag, var på plats och varnade innan filmen började för att det inte direkt rörde sig om någon Hollywood-action och det kan jag hålla med om! Men jag hade inte tråkigt en enda av de minuter (av de drygt 60) som filmen pågick. En fantastisk gubbe (Hästmannen), en rolig och intressant filmskapare som berättade en hel del kring filmens tillkomst och slutligen en fantastisk film!

Det enda som stör mig när den lilla staden har kulturevenemang är att hälften är där för att ta del av kulturen, den andra hälften är där för att visa upp sig eftersom de anser att de tillhör stadens elit och därför "måste" synas i vimlet. Människorna i den senare halvan är egentligen så korkade att man är tvungen att texta även svenska filmer för att de ska begripa något...

Kvällen avslutades som sig bör med lite eftersnack på en pizzeria.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?