torsdag, januari 25, 2007

 

I morse yrde snön runt husknutarna.

Vi bor på en sådan där spännande väg, ett par kilometer ned från stora vägen, som har en tendens att ryka igen. Eftersom jag inte hört något så lyckades tydligen Suddagumma ta sig upp till stora vägen och till jobbet i alla fall. Det låg en lapp till mig på köksbordet: "Jag kör genom snöyran för att kunna ta mig till jobbet och försörja familjen, vissa har det bra"!

Ja, jag har det jäkligt bra. Jag får göra det jag själv vill och tycker det är oerhört intressant och spännande. Att sedan CSN skickar små brev där de talar om att jag preliminärt ska betala tillbaka 6 723 kronor per år imponerar inte på mig. De skulle bara ana vad slutsumman kommer att bli! Jag tror jag ska lura dem genom att studera till jag faller död ned.

And now to something completely different (som Monty Python säger): Jag har följt debatten om avlyssningslagen ett tag nu. Varför vill de ha en sådan lag? Inte är det väl så att terroristhotet är så stort att all telefoni till och från landet måste avlyssnas? Och varför talar så få om att mycket "nationell" teletrafik reläas fram och tillbaka över våra gränser. Det innebär att ett samtal från mig till en annan ort i Sverige mycket väl kan ta vägen via Danmark. Då blir det helt plötsligt tillåtet att avlyssna det samtalet! Demokratifientlig är vad regeringen är!

Går lagen igenom så kom ihåg att säga "Bin Laden" eller "bomb" i var och varannan mening när ni pratar i telefonen. Då kanske avlyssningssystemet blir överbelastat och skär ihop!

För övrigt anser jag att Mikael Odenberg bör avgå!

Comments:
Det är terrorismen som är ett hot mot demokratin, inte regeringen. Att sedan en avlyssningslag diskuteras är inte ett hot utan ett medel som med stor respekt för integriteten ska stävja ett eventuellt hot. Det måste ju finnas en slags balans, eller hur.
 
hihihi... jag ska säga sånna ord jämt när jag pratar i telefon från och med nu... :D
 
Nja Helena, balansen gäller snarare avvägningen. Hur stor fara för terrorism behövs för att åsidosätta den personliga integriteten? Med andra ord går jag inte med på "eller hur".

Jag är motståndare till maskerade demonstranter så i konsekvensens namn måste jag även vara motståndare till att diskutera med anonymous people. ;)

Dessutom är kommentarfunktionen fel forum för debatt.

Syrran får däremot pluspoäng. :)
 
Vad besviken jag blir. Du verkar kul att debattera med! Nåja, jag vill inte att du ska missförstå mig i mitt inlägg eftersom jag i grunden står helt i din linje, jag kunde liksom inte låta bli att kommentera. Jag står givetvis på integritetens anammande och jag har också haft GP som föreläsare. För vad innebär egentligen begreppet terrorism?
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?