lördag, januari 27, 2007

 

Jag är en töntig snobb!

Gripsrud skriver om Nils-Fredrik Nielsens bok "Äkta 68:or äter inte fiskpinnar". Den handlar om hur folk som var mitt i sin utveckling i slutet på 60-talet och början på 70-talet uppfattar sig själva som förfinade. De skiljer på "folk i allmänhet" och sig själva. Det lustiga är att "folk i allmänhet" innefattar de som bor i hyreslägenhet och tycker att pizza och ketchup är kulinariska höjdare men även de nyrika som skaffat villa med swimmingpool och låtsas vara vinkännare.

68:orna är sådana som låtsas att de inte går att placera in i fack, de är de stora individualisterna (i sina egna ögon). Hjälp, jag är en av dem! Patetiskt! Det där får jag se upp med och bearbeta.

Lite längre fram i boken berättar Gripsrud hur Henrik Dahl i en sociologibok beskriver hur man känner igen en tönt. Han känns igen på hur han besvarar frågan: "Vill du ha en whisky"? Tönten svarar nämligen: "Nej tack, jag är inte törstig". Dahl förklarar: "En 'tönt' menar alltså att man dricker för att släcka törsten, klär sig för att hålla värmen och skaffar sig en bil för att ta sig från ett ställe till ett annat".

Hurra, även om jag är en snobb så är jag också en tönt! Jag dricker visserligen whisky för att det är gott, inte för att släcka törsten. Men jag klär mig i huvudsak för att hålla värmen och jag använder bilen först och främst för att ta mig från punkt A till punkt B. Innebär detta att det trots allt finns ett visst hopp för mig?

För övrigt anser jag att Mikael Odenberg bör avgå!

Comments:
Du är välkommen till Stallet anytime! Dricks tas emot tacksamt! =)
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?