lördag, januari 27, 2007

 

Konsten att skriva och läsa dödsdömd redan i vår tid.

Så löd rubriken på DN debatt igår. Det var språkprofessorn Sven Öhman som konstaterade att sviktande läsfärdighet breder ut sig. Detta i takt med att talböcker och datorer med ljudtolkande funktioner tar över vår uppmärksamhet mer och mer samtidigt som grammatiken blir eftersatt i skolan.

Ämnet fångade mitt intresse och så långt var allt väl. Men när jag försökte läsa debattinlägget blev jag darrig i knäna och mosig i hjärnan. Ta bara det inledande stycket:

"Efter Chomskylingvistikens bankrutt - jag redogör för den i en kommande bok 'The essence of Language A Philosophical Problem. Why Noam Chomsky was never a linguistic', - befinner sig lingvistikämnet i allvarlig kris".

Redan så långt in i artikeln kände jag att han hade rätt, lingvistiken befinner sig i allvarlig kris! Tyvärr fortsatte debattinlägget i samma stil rakt igenom. Om inte en språkprofessor kan skriva så han fångar läsarnas intresse ligger det skrivna ordet dåligt till. Lite senare i artikeln frågar han, apropå sämre grammatiska kunskaper och utbredd analfabetism: "Kan litteraturen överleva en sådan utveckling"? Mitt svar blir tyvärr: Nej, inte en chans. Kan inte skribenter, med goda grammatiska kunskaper och ett stort intellektuellt kapital, skriva på ett sådant sätt att de verkligen engagerar och delar med sig till läsarna så är det nog kört...

För övrigt anser jag att Mikael Odenberg bör avgå!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?