fredag, februari 02, 2007

 

Så kom då beskedet från A-kassan...

...där jag får (det väntade) beskedet att avgiften höjs från dagens 1176 kronor till 3972 kronor per år. Det är en ökning med 2796 kronor. Det blr alltså mer än tre gånger så dyrt för mig att vara medlem i A-kassan. Per månad får jag en kostnad på 331:- jämfört med tidigare 98:-. Jag förlorar alltså 233 kronor varje månad och några "femhundra mer i lönekuvertet" lär jag väl inte se röken av eftersom jag studerar och bara jobbar två månader varje sommar plus något enstaka extrapass ibland. Tack så hemskt myckat alliansen!

En misstanke börjar gro: Är det så att vi ska tvingas lämna A-kassorna för att stå med mössan i handen och vara till förfogande för "hushållsnära tjänster" i framtiden? Men hallå alliansen, skona mig. Det har blivit något fel här. Jag är ju en dräng, inte en piga. Ska jag stå till förfogande för ladugårdsnära tjänster istället kanske? Visserligen har jag mjölkat och mockat en hel del i mina dagar men det har mer varit på hobby- och gröna vågen-basis, jag har aldrig lyckats tjäna några pengar på det.

Jag ser mig själv på jobb-intervju i det stora företaget som har annonserat efter en informatör: "Nå, är du med i någon A-kassa"? "Ja, men jag hade inte råd att vara kvar som medlem under studierna så nu har jag en lång karensperiod". "Jahaja. Du verkar lämplig för jobbet men vi kan nog inte erbjuda mer än 14 000 kronor i lön"!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?