måndag, februari 26, 2007

 

Ska vi repetera internationella rättsregler?

Om vi börjar med EU:

Verksamheten illustreras av tre pelare. Det är bara inom den första pelaren (gemansamma marknaden och de fyra friheterna) som EU kan fatta beslut som är bindande för medlemsstaterna. Men eftersom alla frågor av typen framförhandlade regler på arbetsmarknaden och miljöfrågor har en tendens att sorteras in under "konkurrensrätt" så basar EU för dessa frågor också. Mig tycka de basa för mycket!

Europaparlamentet är EU:s enda folkvalda organ. Men de har ett mycket begränsat inflytande. Det är istället kommissionen som är de verkliga makthavarna. Ledamöterna i kommissionen utses av de olika ländernas regeringar men ska GODKÄNNAS av europaparlamentet, det vill säga även av medlemmar från andra länder än det som utsett ledamoten. Mig känna maktlöshet!

Vi fortsätter med FN:

Generalförsamlingen har ingen tvingande makt. Det har däremot säkerhetsrådet som har fem ständiga medlemmar med vetorätt. Hur legitimeras det? De fem länderna är "vinnarna" från andra världskriget. Frankrike vinnare? Ha! Polen då, de var ju också på den vinnande sidan och fick precis lika mycket (eller mer) smörj som Frankrike. Men de fick inte vara med i säkerhetsrådet. USA då? Jo, nog var de vinnare alltid men de pröjsar ju inte ens sina medlemsavgifter till FN så hur kan de ha en plats i säkerhetsrådet? Ryssland? Nja, vad jag vet så var Sovjetunionen en av vinnarna men hur lyckades Ryssland bli arvtagare till Sovjets fallna mantel? Det kunde väl lika gärna ha blivit Ukraina eller Vitryssland med lottens hjälp. Kinas roll i andra världskriget är jag mycket oklar över, de har nog fått en plats bland de andra grabbarna för att de är så många. Storbritannien var väl att betrakta som vinnare, so I rest my case. Mig inte förstå att de här fem fortfarande får ha vetorätt?

Internationella domstolen i Haag får döma en stat för brott. Men bara om staten själv går med på det! Mig skratta och gråta!

Att starta krig är förbjudet enligt folkrätten. Ändå har FN satt upp spelregler för hur kriget ska utföras på ett gentlemannamässigt sätt. Mig resta mitt case igen och himla med ögonen!

Världen är en underlig och ologisk plats att leva på!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?