tisdag, februari 06, 2007

 

Välkommen till teknisk support!

Nu har jag just talat med min syster tre gånger i telefonen. Hon hade problem med att installera Messenger. Det är ju ett livsviktigt program så självklart ställer jag upp och supportar syrran! Men det visade sig att programmet redan var installerat men det fanns ingen ikon under Start/Alla program. Alltså måste vi hitta startikonen och skapa en genväg till programmet. Följande konversation utspelade sig:

Pellepenna: "Öppna Utforskaren. Det är en gul plutt, jag har lagt den bredvid startknappen".

Syster: "Okej".

P: "Klicka i den vänstra fönsterhalvan på den här datorn och sedan på program".

S: "Vad är ett fönster"?

P: "När du klickar på Utforskaren får du upp en fyrkantig sak med en (förmodligen) blå horisontell list högst upp. Under finns Arkiv, Redigera, Visa och så vidare".

S: "Okej. Vad skulle jag göra"?

P: "Klicka i det vänstra fönstret på 'Den här datorn' och sedan på 'Lokal disk, C:\".

S: "Okej, sedan då"?

P: "Klicka på 'Program' i det vänstra fönstret. Då ser du i det högra fönstret en massa mappar".

S: "Vad menar du med 'fönster'"?

Ja, så där höll det på. Efter några telefonsamtal hade vi lyckats kopiera ut en startikon till syrrans skrivbord så hon kunde starta Messenger därifrån. Men nu visade det sig, efter nytt telefonsamtal, att Live messenger hade installerat sig över MSN Messenger. Det får hon leva med. I slutet av samtalet sa hon "nu är det bäst vi slutar innan du blir irriterad"!

Jag lade på luren och då ringer luren nästan i handen på mig. Det är lilla mamma:

Mamma: "När jag ska använda min nya [...trådlösa...] telefon så blir det ett + när jag ska slå 0".

Pellepenna: "Vaaa"?

M: "När jag slår '0' så blir det ett '+'".

P: "I displayen"?

M: "Nej, på knappen".

P: "På knappen"?

M: "Jaaa".

P: "Så när du trycker på knappen '0' så förvandlas knappen och det står '+' på den"?

M: "Neej, plusknappen är till höger om 0-knappen".

P: "Jaaa, vad är det du försöker göra, ska du ringa"?

M: "Jaaa".

P: "Till vilket nummer"?

M: "08-754....."

P: "Men du är ju redan i 08-området. Det blir ju inte en mobiltelefon i handen på dig bara för att det inte finns någon sladd"!!!!!

M: "Nähä. Hej då".


Mitt under detta inspirerande samtal dyker syrran upp på messenger med kompletterande frågor om sitt problem. Hon vill ju inte störa mig mer på telefonen...

Nu har det varit lugnt en hel kvart. Då ringer den äldsta dottern och undrar vad hon ska göra efter att ha hällt en hel kopp kaffe i sin bärbara dator.......

Gaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh!!!!!!

Comments:
Jag vet precis. Har suttit med datasupport här på Företaget under några år. Men rekordet var nog när en av våra datakonsulter ville ha hjälp med att bifoga en fil i ett mail...
"ehh, och du är säker på ditt yrkesval?" tänkte man...
 
hihihi... vad roligt! :D men vad tusan gör man om man häller kaffe i datorn?! *funderar* inte för att jag gjort det. jag dricker ju inte kaffe... :P
 
Mentalblaze, skönt att fler tvingas lida i tysthet!

Lilla S, man håller den upp och ned över badkaret ett tag sedan lämnar man in den på service. Det kostar ungefär lika mycket som självrisken på hemförsäkringen, dvs runt 1500 pistoler. (Det fungerar förmodligen exakt likadant med te)! ;)
 
hihihi... då ska jag låta bli att hälla saker i min dator med andra ord. :D
 
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?