måndag, mars 26, 2007

 

DN är en otäck tidning...

...säger Göran Persson i dokumentärserien "Ordförande Persson". Länk

Jag håller delvis med: DN är en otäck tidning när de skriver om viss utrikespolitik. Jag och några klasskamrater gjorde en jämförelse mellan DN, SvD, Aftonbladet och Sydsvenskan på Komvux för några år sedan. Jag lyckades då få min folkpartistiske samhällslärare att säga upp sin prenumeration på DN och ta SvD istället. Generellt är DN inte sämre än andra blandekonomiliberala tidningar men när man tittar på bevakningen av till exempel mellanöstern så kan jag emellanåt få rysningar. Å andra sidan prenumererar jag själv på DN. SvD har också sina dåliga sidor och jag hänger på den av tidningarna som för tillfället har bästa studentrabatt. Men DN har alltid haft bäst korsord! ;)

Än så länge är jag dock glad att kunna välja en av dessa båda tidningar. Det finns "dagspress" som är värre här i livet. Ta till exempel Ölandsbladet som har:

1. Annonser på hela framsidan (snacka om Grönköping).
2. En avdankad och onyanserad skjutjärnsjournalist som tror att gamla meriter räcker för evigt så här på landet.
3. Jag talar alltså om tidningen som glatt återgav Åke Greens suspekta och sensationslystna uttalanden om homosexuella. Jag minns inga kommentarer från bladets sida, de plockade bara reservationslöst in ett "referat" som var inskickat från Green i propagandasyfte.
4. En av landets främsta bevakningar av vilket kaffebröd som serverades på vilket bymöte och vilken vårblomma som rapporterats in av "engagerad läsare".
5. En devis som lyder "Tre dagar i veckan räcker".

Ja tack, tre dagar i veckan räcker och blir över. Så Persson: Gnäll inte, du vet inte vad en otäck tidning innebär!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?