söndag, mars 04, 2007

 

Jag älskar tapas!

Det vill säga, jag älskar att äta olika smårätter istället för en huvudrätt. Visserligen är det roligt att laga en riktig god och spännande huvudrätt också, framförallt om man ska ha gäster eller lyxa till det lite, men smårätter vinner i längden. Dessutom kan man då äta lite när man känner sig småhungrig. Efter några timmar kan man göra likadant. Vem har bestämt att man ska äta frukost, lunch och middag egentligen?

Igår var min tanke att jag skulle fixa lite olika plock. Jag hade planerat inlagda bönor, vegetariska vårrullar, köttbullar, olika korvar och sallad. Men då tyckte Suddagumma att det var lite väl mycket halv- och helfabrikat så jag tänkte om. Det blev bara bönorna och köttbullarna kvar från originaltanken samt tunnbrödsrullar. Bönorna (haricot verts, jag fick kolla stavningen) kokades och fick sedan, medan de fortfarande var ljumma, simma i vitvinsvinäger och lite olja tillsammans med en sked fransk senap. De fick bilda en tapasrätt tillsammans med köttbullarna. Tunnbröden smordes på insidan med smör och sedan fyllde jag med pressad varm potatis, creme fraiche-geggamojade vitkålsstrimlor, rostad lök och strimlad kabanoss. Visst låter det gott? Mmmm, faktiskt så gott att jag tvingades korka upp en flaska rött.

Idag är det en typisk söndag. Det är en dag när man måste hinna göra saker innan det blir måndag. Vilodagen är för de av den andra sorten. Min söndag har hittills bestått i sovmorgon, frukost, pluggande, disk och hårklippning (brum-brum). Kvar på programmet står lite pluggande till och rengöring av akvarierna. En bra avslutning skulle "The last king of Scotland" kunna vara...

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?