fredag, maj 25, 2007

 

Förbaskade dator!

Min bärbara har tappat ljudet. Det är hårdvarufel! Asus support tror inte att det är det som är felet utan att det är konflikt mellan drivrutiner. Bara för att göra dem till lags så körde jag Norton Ghost på hela datorn, blåste sedan rubbet och gjorde en recover. Plötsligt var jag tillbaka till januari 2004, spooky! Det var ett konstigt, publikfriande skrivbord med sommaräng och galet mycket färger. Ikonerna såg ut som någon psykedeliskt skapelse av en LSD-berusad designer som fått totalt fria händer. Microsoft när de får som de vill alltså! Servicepack? Nej, inga alls. Här var ett Win XP i originaltappning, som gjort för att attackeras och redo att våldtas av varenda liten förkrympt hacker.

Och ljudet då undrar ni? Självklart hördes inte det minsta pip, eller rättare sagt, ett pip hördes. Ett hysteriskt vrålande pip på högsta volym från systemhögtalaren så fort jag körde backspace ett steg för långt eller andra liknande manövrer. Jag kan (möjligen) leva utan ljud då supporten har meddelat att en reparation kostar mellan 200-400 Euro. Det jag inte kan leva med är att det kommer ett halvhögt skorrande ljud ur högtalarna hela tiden om jag inte slår av det trådlösa nätverket. Så i och för sig kan jag förstå att supporten misstänkte konflikt mellan prylarna.

Det slutade med en återställning och fem timmar senare satt jag alltså med samma konfiguration och samma fel som från början. I ren panik startade jag om datorn från DVD:n med PC Linux som operativsystem. Linux kunde i alla fall tala om att det inte kunde installera drivrutinerna för ljudet på grund av maskinvarufel. Dessutom slapp jag höra bruset från högtalarna eftersom Linux visste att det inte var någon ide att försöka få fram något ljud. Fick jag bara messenger att fungera via vad-det-nu-hette i PC-Linux skulle jag kasta ut Bill Gates redan idag!

Men nu får det vara färdigpysslat med dumdatorn för ett par veckor. B-uppsatsen kräver sitt (ja gruppen, jag har faktiskt läst en hel del också). Nu ska jag åka och handla tillbehören till den där rätten med morötter och rotselleri samt till potatissalladen. Oroa dig inte Lilla s, jag kommer ihåg barnmatsedeln också!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?