fredag, maj 04, 2007

 

Ingen grillning, inga kärnvapen och ingen koll på läget?

Vad gäller grillningen i rubriken så handlar det om att vädret var alldeles för fint för att sätta sig på studentkrog och köra after school idag. Jag föreslog grillning som alternativ och Lilla syster försökte få ihop ett klassgäng. Det var tydligen totalt omöjligt, skulle inte klassisarna plugga in i det sista så skulle de sitta och glo in i stearinljus med sina respektive. Jag finner detta mycket märkligt! När två så oerhört sympatiska människor som Lilla s och jag kallar ska väl medborgarna glatt sluta upp kring grillkolet?

Vad gäller "inga kärnvapen" i rubriken så är det en folkpartist som skriver på DN debatt idag. Iran försöker trotsa "FN:s atomenergiorgan IAEA och uppfyller inte de förpliktelser man är ålagd genom FN:s säkerhetsrådsresolution". Så långt är jag med (och håller med), kärnvapen är en otäck teknik och bör inte vara i var mans ägo. Men handlar det om kärnvapen eller fredlig kärnkraft? Jag kan inte bedöma detta. Handlar det om kärnvapen bör Iran kritiseras och motarbetas. Fredrik Malm menar att Irans framtida kärnvapen främst hotar Israel. Men det Fredrik Malm sedan så bekvämt glömmer är att Israel redan har kärnvapen, se till exempel denna länk. Bör vi inte vara åtminstone lite kritiska mot detta faktum?

"Ingen koll på läget" i rubriken hänvisar till de partier i debattinlägget där Fredrik Malm sedan börjar yra om att Iran är antisemiter. De är möjligen antisionister, inte antisemiter. Semiter är beteckningen på folkslag där både judar och araber ingår. Lik förbannat lyckas en massa människor (främst folkpartister känns det som) få det till att araber tycker illa om judar för att judarna är semiter. Låter det logiskt? Jag tror att det som det egentligen handlar om är att en del stater, framförallt arabstater, intar en antisionistisk hållning. De är alltså emot den politik (sionismen) som förespråkat (och förespråkar) en judisk stat-Israel.

Jag ska inte inbilla mig att jag är den rätta att lösa världsproblemen och mellanöstern är ett mycket komplext problem. Men jag är mycket less på Folkpartiets blindhet och bristande objektivitet i mellanösternfrågan. Själv är jag vacklande i min uppfattning om sionismen men är definitivt inte antisemit. Jag gillar både araber och judar och alla andra folkslag också. Kram på er! Så ni storsvenskar som tänkte gå in här och hurra nu: Gör er inte besväret, ni kommer bara att mötas av en demokratisk doja i huvudet!

Slutligen, vad gäller kärnvapen/kärnkraft och Iran så finns det andra vinklingar på frågan, allt är inte svart eller vitt. Vi kan inte dela in världen i indianer och vita där de vita alltid har rätt att göra vad de vill. Titta till exempel på denna artikel i SvD. Det viktigaste är att var och en är kritisk och skaffar sig ett eget underlag för sin uppfattning!

Comments:
Hej!

Två påpekanden vad gäller ditt inlägg:

1. Iran har skrivit under icke-spridningsavatlet (NPT), ett internationellt avtal som reglerar vem som får inneha kärnvapen och hur man får utveckla kärnkarft (öppenhet, inspektioner av IAEA). Problemet är att Iran har brutit mot detta avtal och gömt sitt atomprogram för omvärlden under flera decennier. Det faktum att man gömt programmet talar för att Iran inte enbart vill utveckla civil kärnkraft. Man har också avvisat lösningar på konflikten som innebär att redan kärnkraftsproducerande länder hjälper dem att utveckla civil kärnkraft. Detta tillsammans med regimens retorik gör dem inte så trovärdiga.

2. Antisemitism betyder hat, fördomar och diskriminering mot judar. Antisemitism har alltid betydit detta även om det på ett teoretiskt plan även skulle kunna inbegripa andra semitiska folkslag. Orsaken till att termen inte gör det är historisk. Araber kan alltså också vara antisemiter och med tanke på hur utspridd antisemitisk propaganda är i arabvärlden så är det inte förvånande om många araber hyser fördomar gentemot judar i varierande grad. Läs gärna: http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

mvh
Samuel
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?