måndag, maj 21, 2007

 

Jag gillar vindkraft.

Därför måste jag få fundera och gnälla lite: Det är nämligen påfallande ofta jag ser att vindkraftverk står stilla. När man kör E6-E20 mellan Halmstad och Göteborg så finns det en liten vindkraftspark på östra sidan om vägen, jag tror det är i Falkenbergstrakten. Det är femton vindkraftverk som är lika stora och ser exakt likadana ut. Oftast så snurrar tolv-tretton av dem piggt medan två-tre stycken inte rör sig. Hemma på ön såg jag förrförra veckan att ett vindkraftverk snurrade medan kompiskraftverket stod stilla i en annan vinkel. För några veckor sedan sattes fem nya vindkraftverk upp på en annan plats på ön. I morse snurrade tre av dem medan två stod stilla. Det såg ut som dessa två inte hade vridit sig upp i vind.

Varför är det så här? Stannar en turbin i ett vattenkraftverk rycker inte ledningen på axlarna och säger "jaja, det där fixar vi när vi får tid och lust". Är inte vindkraft lika "fint"? Eller är det så dålig lönsamhet så ingen bryr sig? Vad vet jag, lite irriterande är det i alla fall och det ger fel signaler till dem som lever som det fanns fem jordklot. Upp med fettspruta och skiftnyckel nu ni som ansvarar för snurrorna och ropa: "Låt snurrorna snurra"!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?