söndag, maj 06, 2007
Ska högskolorna göras om till yrkesskolor?
Eller ska de bli en variant på arbetsmarknadsutbildningar? Ja, tydligen, om Juseks vd Louise Adelborg får som hon vill. Adelborg skrev igår på DN debatt att högskolorna sviker studenterna genom att inte vara tillräckligt anpassade till arbetsmarknadens krav. Hon tar upp England som ett gott exempel där högskolevärlden är "uppdaterad om arbetsmarknaden och snabbt låta nya trender få genomslag i utvecklingen av universitetets kurser".
Jag menar att högskolorna inte skall vara yrkesskolor eller leverantörer av arbetskraft till näringslivet. Visst skall utbildningen leda till anställning men inte till en begränsad yrkesuppgift. Det finns en mängd "yrkesskolor" här i landet, till exempel KY-utbildningar, arbetsmarknadsutbildningar, polisskolan, vidareutbildningar, internutbildningar m.m. Alla dessa har till syfte att möta ett behov hos arbetsmarknaden. En akademisk utbildning bör vara bred och sätta bildningen i fokus. Inriktningen bör inte låsas till ett enstaka yrke. Rent praktiskt är det förmodligen dessutom omöjligt att "låta nya trender få genomslag" i högskolornas utbildning. När tre år har gått och studenten träder ut i arbetslivet är förmodligen just dessa trender över och nya kunskapsnischer är på tapeten.
Adelborg skriver vidare: "Studenterna ska under sin utbildning ha getts träning och stöd som gör att de är öppna för att starta eget eller skapa sig en egen anställning som alternativ till en traditionell anställning direkt efter sin examen". Jag håller inte med här heller. Entreprenörskap är praktiska färdigheter, det handlar mycket om inställning och personlighet och är förmodligen svårt att lära ut. Dessutom passar det inte alla. Men med en gedigen teoretisk bildning tror jag vi får den kunskap och det självförtroende som gör att vi har lättare att ta för oss. Dessa egenskaper kan göra att de som är intresserade vågar ta steget ut och starta eget och bli "entreprenörer".
Jag menar att högskolorna inte skall vara yrkesskolor eller leverantörer av arbetskraft till näringslivet. Visst skall utbildningen leda till anställning men inte till en begränsad yrkesuppgift. Det finns en mängd "yrkesskolor" här i landet, till exempel KY-utbildningar, arbetsmarknadsutbildningar, polisskolan, vidareutbildningar, internutbildningar m.m. Alla dessa har till syfte att möta ett behov hos arbetsmarknaden. En akademisk utbildning bör vara bred och sätta bildningen i fokus. Inriktningen bör inte låsas till ett enstaka yrke. Rent praktiskt är det förmodligen dessutom omöjligt att "låta nya trender få genomslag" i högskolornas utbildning. När tre år har gått och studenten träder ut i arbetslivet är förmodligen just dessa trender över och nya kunskapsnischer är på tapeten.
Adelborg skriver vidare: "Studenterna ska under sin utbildning ha getts träning och stöd som gör att de är öppna för att starta eget eller skapa sig en egen anställning som alternativ till en traditionell anställning direkt efter sin examen". Jag håller inte med här heller. Entreprenörskap är praktiska färdigheter, det handlar mycket om inställning och personlighet och är förmodligen svårt att lära ut. Dessutom passar det inte alla. Men med en gedigen teoretisk bildning tror jag vi får den kunskap och det självförtroende som gör att vi har lättare att ta för oss. Dessa egenskaper kan göra att de som är intresserade vågar ta steget ut och starta eget och bli "entreprenörer".