onsdag, juni 06, 2007

 

Drick aldrig vin från Nebraska!

Idag är min första lediga dag på ett par veckor, åtminstone känns det så. Att då sitta och sköta bokföring halva den lediga dagen kan tyckas en smula märkligt. Dock har nöden ingen lag. Jag hör nämligen till de där kriminella små(mini)företagarna som gör årets bokföring i ett svep. Först börjar jag alltid med att leta efter papperet från revisorn, där de utgående balanserna från 1995-12-31 finns. Det håller jag på med någon timme. Sedan övergår jag till att skälla på Suddagumma och anklagar henne för att ha slarvat bort balansräkningen. Till slut hittar hon (eller enstaka gånger jag) det förbannade papperet. Vissa år har jag fått ta skammen vid hornen och åka ned till revisorn för att hämta en kopia. Då tittar han strängt på mig och frågar två saker:

1. Är jag medveten om att det finns en bokföringslag?
2. Är jag medveten om att FÖRRA årets bokföring ska vara skattemyndigheten tillhanda om knappt två veckor och att det vore bra om han fick kasta, åtminstone en snabb blick på mina papper innan skattekontoret får dem

I år slapp jag förnedra mig, balansrapporten dök upp så jag nöjt kunde sätta mig vid datorn och skapa nytt bokföringsår och lägga in alla ingående balanser. Sedan börjar ett jäkla sorterande och pysslande. Så småningom kan jag i alla fall glatt registrera verifikation nummer ett!

Nu har jag fått in alla verifikationer förutom de som gäller el, telefon och sopor/vatten. Men de gör jag i helgen. Jag har byggt Excel-blad som automatiskt delar upp de fasta avgifterna mellan privat och företag efter olika schabloner så det går snabbt. Nu ska jag vara ledig resten av dagen.

Med (en avlägsen) tanke på nationaldagen och för att vi snart ska tända grillen öppnade vi en flaska vin som vi fick av våra amerikanska släktingar när vi hälsade på i Washington. Den är från Lake Anna där de haft sommarhus. Vi var förbi där för att se hur det såg ut så flaskan har ett visst nostalgiskt värde. Tyvärr var detta det enda värde som vi kunde upptäcka. För att dricka det krävs vissa tricks:

1: Kyl det ordentligt!
2. Håll i rejält med frusna hallon!

Några ytterligare tips:

Lär er att "semi-dry" i Amerika betyder "semi-sweet"!
Drick det inte till grillad rostbiff!

Fast sådan otur hade vi inte, vi har inte förstört rostbiffen med vinet. Jag ska nämligen börja med matlagningen nu. Vinet får vara aperitif, till maten blir det bubbelvatten.

Senare blir det fotboll, Sverige-Island. Bra, då kan jag få lite hjälp med mina nationalistiska känslor. Jag har nämligen inte så mycket av den sorten, en landskamp kanske kan skapa något åt det hållet?

Comments:
"håll i rejält med frusna hallon" hihihi... mmm jag ska hålla hårt! hihihi...


(och förövrigt; sverigelandskamper skapar aldrig nationalistiska känslor... :P)
 
Jag säger bara: Beringer från Napa Valley.
 
Mmm, på västra sidan är de bättre på att producera vin. ;)

Välkommen hem förresten...
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?