onsdag, juni 13, 2007

 

Mediekonsumtion a la GP:

Idag har jag gjort det som min favoritlärare Göran P rekommenderar; jag har läst lite skvallerpress. Jag gör det i ärlighetens namn regelbundet och då handlar det mestadels om den så kallade nyhetstidningen Aftonbladet (men då till 90 % om sportsidorna). Dagens skörd slår dock alla rekord:

1. "Sanningen" om Bush klocka. Enligt artikeln anklagas det albanska folket "helt orättfärdigt – för tjuvaktighet av medier världen över". Observera att historien bygger på galna journalister som tror sig avslöja viktiga händelser när de studerar "avslöjande bildbevis". Observeras också att Aftonbladet är ett av dessa orättfärdiga medier som anklagar det albanska folket! I går tillbakavisades påståendet att Bush hade blivit rånad: "Det är absolut inte sant" sa en amerikansk ambassadtjänsteman i Tirana. "Någon förklaring gavs dock inte" säger Aftonbladet. Varför i hela fridens namn skulle Bush förklara varför han tar av sig sin klocka?

2. Fotbollslandslagets Jenny Engvall har badat topless och lovar "att inte göra om det"! Vad utomordentligt intressant! Här har "reportern" Emil Karlsson visat varför just han har tjänat ihop till en egen bildbyline. Pulitzerpriset nästa för Emil kanske? Nej visst,nä. Alla har ju bildbyline!

3. Rubriken på ett multimedieinslag på Aftonbladets webb är: "Tiger om kärleksbarnet med sin Elin". Först trodde jag att det var en kändis som vägrade uttala sig för kvällspressen om sitt privatliv. Sedan insåg jag tyvärr att "Tiger" inte syftade på "förståndig nog att hålla käft om sitt privatliv" utan på golf-yuppien Tiger Woods. Tyvärr teg han inte utan lät munnen gå. Som av en händelse hade Aftonbladet en artikelhänvisning i anslutning till filmklippet: "Tiger rikaste idrottaren i USA" och med underrubriken: "Tjänar 784 milj om året". Var det apropå kärleksbarnet alltså? Jaja, grattis Tiger, i Sverige hade det kvalificerat dig för barnbidrag, här tar vi hand om våra rika på ett mycket jämlikt sätt!

Nu har jag läst kvällspress Göran P. Jag försökte verkligen, förlåt att jag spydde på skorna men de är lätta att duscha av. Nästa gång tar jag gummistövlarna!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?