onsdag, juni 13, 2007

 

Märkligt vad besvärliga medborgarna kan vara.

Ibland tror de att de är sjuka och vet ni vad de gör då? Jo de kontaktar sjukvården, sickna stollar. Varför ska de jämt tjata på oss, vi har ju inga resurser!

Ja ungefär så där lät det (om man läste mellan raderna) när jag ringde vårdcentralen för att be dem titta på ett födelsemärke.

"Ojojoj", sa hon som ringde upp mig. "Jag ser att du har NN som husläkare och han sitter ju på vårdcentralen i grannbyn".
"Jaha du" svarade jag. "Anar jag ett olösligt problem här eller var det bara en reflektion från din sida"?
"Nja, men du har ju ringt till den här vårdcentralen".
"Ja, jag har nämligen inte valt husläkare och om ni har tilldelat mig en läkare som arbetar på en vårdcentral som jag inte tillhör kan man knappt kalla det för husläkare, eller hur"?
"Nej, det har du kanske rätt i".
"Kan du boka en tid till mig eller måste jag ringa min så kallade husläkare på den andra vårdcentralen nu då"?
"Jag kan boka en tid till dig. Hmmm, skulle du kunna höra av dig till oss efter midsommar, vi har dåligt med personal nu men får förstärkning då".
"Ja men efter midsommar ökar ju folkmängden här med 7-800%. Menar du att ni får åtta nya läkare då"?
"Det har jag inte sagt men som jag ser det har vi bättre med tid då".
"Okej, jag återkommer om den eventuella cancern inte spridit sig så mycket att jag har svårt att gå eller om jag inte löst det på annat håll. Det var ett intressant samtal, tack och adjö".

Därefter ringde jag länssjukhusets hudmottagning:

"Hej, jag undrar om ni har drop-in för att besiktiga födelsemärken, jag vet att ni haft det tidigare"?
"Nej, tyvärr. Det blev för mycket jobb för oss".
"Aha, så synd, stackars er. Men då vill jag beställa en läkartid"
"Det går tyvärr inte, du måste ha remiss från din vårdcentral".
"Men anledningen till att jag ringer är att de på min vårdcentral tyvärr inte har tid att ta emot mig. Anar jag en perfekt borgerlig lösning på den dyra sjukvården eller har jag bara haft otur"?
"Du kan ringa privatläkare NN, hon är mycket duktig och har kanske tid".
"Tack för tipset, du är mycket vänlig. Adjö"!

Ja, jag börjar tro på mig själv: De har ta mig tusan hittat den ultimata ekonomiska lösningen för den dyra sjukvården!

Comments:
Äh, dagens sjukvård är ett arv från mångårigt sosse-styre.
 
Jag tror du har fel här. Dessutom tror jag att mitt födelsemärke är ett resultat av en folkpartistisk konspiration som går ut på att tysta en kritiker! Men de vet inte vem de jäklas med! :-P
 
hihihi... dom tycker du är jobbig och vill vänta tills cancern spridit sig ordentligt... :P du får vara snällare i fortsättningen så kanske du får en tid!!
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?