tisdag, juli 10, 2007

 

"Hörrödu chaufförn"!

"Hallå där föraren". Det var mannen som satt direkt bakom min förarstol som försökte påkalla min uppmärksamhet. "Jaa?" sa jag. "Kan du dra upp dina solskyddsgardiner" frågade han. "Nej, absolut inte" svarade jag. "De har jag för att slippa bli bländad av solen förstår du väl"? "Ja, men det är ju ingen sol nu" svarade mannen. "Nej, men för en minut sedan sken solen rakt in i bussen och om du tittar på molnen ser du att solen snart tittar fram igen" sa jag. "Det är egentligen ganska fräckt av dig att överhuvudtaget ställa frågan, du begriper väl att min arbetsmiljö är viktig för er säkerhet"? "Fräckt" sa mannen? "Nej, frågan är fri".

Men är alla frågor verkligen fria? Ta som exempel följande:

"Öhh, du där, har du lust att sluta flåsa? "Jaa, just du där med respiratorn, vem trodde du jag menade?. Du låter ju som Darth Vader, det där väsandet är faktiskt jääävligt störande"!

Som ni ser är inte alla frågor fria, vissa saker är för dumma att fråga om. Men det är det som skiljer självfixerade egocentriker från oss normala människor; de är för dumma för att skilja på normala krav och orealistiska sådana.

Snubben på bussen var jobbig och egocentrisk. Han satt och ringde 5-6 samtal på sin mobil och irriterade mig. Han talade så högt så att det till slut klev fram en man som satt 6-7 stolsrader bakom honom och sa åt honom att sluta tjöta i telefonen. "Du stör chauffören och alla andra på bussen" röt mannen. Underbara människa!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?