tisdag, augusti 14, 2007

 

På apoteket:

-Här är din receptsalva, det blir 190 kronor.
-Men så mycket ska det inte kosta?
-Du tänker nog på den tuben som är 100 gram? Den kostar 160 kronor. Nu har vi inte den utan du får två tuber på 50 gram styck istället och de kostar 95 kronor styck. Alltså blir det 190 kronor.
-Men förra gången fick jag två 50-gramstuber för 160 kronor eftersom ni inte hade den större tuben hemma?
-Jaha, ja då gjorde de fel. Tänk dig för nästa gång och beställ i förväg istället så blir det billigare för dig.
-Stå på dig nu Stala (hojtar jag högt och tydligt till min dotter).

Den sura apotekaren (som ser ut att ha gott i pension för länge sedan och förmodligen numera bara rycker in som sommarvikarie) studsar till men sätter sig sedan och tänker slå in beloppet. Jag får syn på en skylt och ropar:

-Be att få salvan hem i brevlådan Stala.

Stala ber kärringen att få hem medicinen. Apotekaren ropar då på den ordinarie apotekaren (han som ser ut som en ledsen hund) och han tar över. Ha, jag visste väl det, hon var bara sommarvikarie!

När den ordinarie apotekaren berättar för Stala att det kommer att ta tre dagar extra att få hem medicinen exploderar jag:

-Det är väl oerhört märkligt (egentligen sa jag "själva faan") att det ska kosta extra för kunden att få ut den mängd läkaren ordinerat på receptet. Och det bara för att ni inte har större förpackningar på lager? Dessutom ska det ta tre dagar extra att i detta läge få medicin i rätt förpackning hemkörd.
-Nej men det ska inte kosta extra svarade apotekaren. Det är klart ni får de två tuberna för 160 kronor.

Kärringen, som stått kvar och följt ärendet, bleknar och protesterar. Ja, hon protesterar verkligen! Sedan vänder hon på klacken och marscherar iväg. Stala betalar det lägre beloppet och hon och jag går ut ur apoteket. Jag känner mig nöjd med segern men när vi kommer ut är det Stalas tur att explodera:

-Det är väl själva fan att ingen lyssnar på en 22-årig tjej. Men så fort du blir förbannad så ordnar det upp sig. Är det bara för att du har grått hår?

Hmmm, min glädje kommer av sig lite. Stala har ju rätt! Folk är jävligt dåliga på att lyssna på unga människor, speciellt om de är tjejer. Var finns respekten?

Comments:
Been there! Men då har jag inte haft en pappa till hjälp bakom mig som kunnat rycka in, så det har inte gått så bra. Man blir ju så arg och kommer inte på de rätta orden förrän i efterhand. Mycket irriterande. Sen har jag också varit den envisa kassörskan bakom disken också, hehe. Fast då har jag ju allitd haft rätt ;)
 
Med tanke på de två senaste inläggen verkar du ha klarsynta kvinnor runt omkring dig!
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?