lördag, september 15, 2007

 

Fallfrukt och ekonomer är irriterande!

Nu har jag läst sista kapitlet i gårdagens seminariebok. Skönt, jag gillar inte att ligga efter. Planen för idag var att jag efter det kapitlet skulle ut och klippa gräs en timme för att sedan läsa det första kapitlet i nästa veckas bok. Detta för att slippa hamna på efterkälken igen. När de här sakerna var avklarade skulle jag belöna mig själv (och Suddagumma) med lite god mat och en flaska (ekologiskt) vitt vin.

Jag försökte leva upp till planen: Först startade inte gräsklipparen, jag blev istället tvungen att släpa fram laddaren och dra igång klipparen med starthjälp. Därefter hann jag klippa i 5 minuter innan maskinsatan ställde sig och slirade i en hög med fallfrukt. Poff sa motorn och dog. Startade den igen? Glöm det, det var bara att släpa bort den till laddaren igen. Nu står klipparen på laddning medans husse sitter i soffan igen och har slösat bort trekvart. Dags för boken alltså!

Men innan dess måste jag få klaga lite på docent Mats Åkerblom. Han säger att hemtentor skapar fusk och tycks mena att salstentor är den enda vettiga examinationsformen. Jag håller inte med. För det första anser jag att hemtentaformen stimulerar ett kreativt lärande som gör att kunskapen stannar kvar i huvudet. Salstentor gör att man råpluggar för att kunskapen ska sitta under det antal timmar som tentan pågår. Man, åtminstone jag, proppar hjärnan full med den fakta (inte kunskap) jag tror ska komma på tentan, inte de fakta och den förståelse jag behöver för att få en röd tråd i min bildning. Efter några dagar eller veckor är mycket av den faktan bortglömd. Ibland kan det möjligen vara motiverat med en salstenta men oftast inte.

Jag tror inte att fusket är speciellt vanligt inom hemtentandet men har inget belägg för min tro. Men anser Åkerblom och andra att detta är ett problem är det helt okej för mig att sitta i en sal och skriva min "hemtenta" under förutsättning att jag får ha med mig en kasse litteratur och en dator. Samtidigt är det ju ingen som tvingar Åkerblom att sitta inlåst med en vakt som övervakar honom när han forskar.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?