söndag, september 09, 2007

 

Åh vad Göteborg är bra!

Efter fredagens frossande i polska läckerheter var det jäkligt skönt att komma hem till Stalas lägenhet och få slänga sig i säng. Tack och lov så var det ingen korridorfest i hennes uppgång denna gången utan vi fick sova i lugn och ro till halv nio.

Efter lördagsmorgonens frukost anslöt Pyllaplutt och vi (Pyllaplutt, Stala, Suddagumma och undertecknad) stack ut på stan. Vi började lite lätt med ett snabbesök på Dressman för familjen påstod helt plötsligt att man inte kunde gå på operan i jeans, åtminstone inte när det var premiär. Jag lyckades prova fyra par byxor på fem minuter. Två par blev godkända, ett par ratades av familjejuryn och ett par ratades av mig själv. När jag betalade såg jag att det var extrapris på strumpor och helt plötsligt kom Stala fladdrande och tjoade "Den här tröjan ska du ha". Väl ute ur affären rotade jag igenom påsen och konstaterade att jag köpt två par byxor, en tröja och tre par strumpor på åtta minuter blankt. Så ska effektiv handling se ut!

Vi fortsatte att leka turister i Göteborg. Efter Dressmanshoppande tog vi oss ned till Paddankajen och åkte en guidad tur runt stan. Jag har gjort det en gång tidigare och älskar det. Göteborg är nästan som hemma och det är jätteroligt att turista på hemmaplan.


Efter båtturen ville tjejerna shoppa lite också. How boring! Suddagumma skulle absolut till Nordstan och då himlade även döttrarna med ögonen. Men de var ändå trevliga nog att följa med Suddagumma. Jag gick i strejk och satte mig på en pub och drack en öl i väntan på att Nordstadsäventyret skulle ta slut.

Så småningom tog vi en promenad ned till Järntorget där vi mötte Suddagummas släkting (ja, jag skrev ju om det i förra inlägget). Vi tog med oss henne till Café Cello som ju är ett fantastiskt ställe. För er som läser min blogg så slarvigt att ni inte minns Café Cello kommer här en länk igen.

Efter socialt snack med släkting och en sväng upp i hennes lägenhet i Haga (jag är vidrigt avundsjuk) åkte Pyllaplutt hem för att förbereda fest för sin room mate och vi andra åkte hem till Stala för att ta en dusch och en vilstund innan dansföreställningen på operan. Föreställningen Before/After var en nästan-höjdare. Av de fyra akterna var två suveräna, en ganska okej och en lite sömnig. Fyra points out of fem i alla fall, dans är suveränt häftigt och ska betygssättas högt.

Idag hann vi med en utflykt till Marstrand innan det var dags att bege sig hemåt. Marstrand är underbart trevligt (trots seglare och andra yuppies).


Nu sitter jag sliten på mitt hyresrum i stan och dricker te och äter kvällsmacka. Att vara turist är roligt men slitigt! Tack och lov så är det sovmorgon i morgon, föreläsningen börjar inte förrän tio. Men jag ska gå upp klockan sju senast Jen! Då kommer jag att hinna rota i databaser och fundera på tema för C-uppsatsen i en timme i alla fall.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?