torsdag, september 13, 2007

 

Jag är inte mer korkad än någon annan...

...åtminstone inte mer korkad än Leo J! Jäklar vad skumt kapitel vi fått i uppdrag att redovisa på morgondagens seminarium. Igår när jag satt hemma och läste så kände jag att jag var osäker på var författarna ville komma med sina exempel. Ett av exemplen förstod jag inte ens. Tack och lov hade Leo samma problem vilket tyder på att det ÄR svårt. Å andra sidan kan det faktiskt bero på att just vi två är ett par ovanligt korkade människor som har halkat in på högskolan via någon hemlig tyck-synd-om-dem-kvot. Det sistnämnda är dock inte särskilt troligt. HUr som helst, tillsammans blev vi lite klokare (fast det tog ett bra tag) och nu ska jag skriva rent anteckningarna.

Jag var nyss nere hos min hyresvärdinna. Jag delar ju numera trådlöst bredband med henne och hennes man. Det har fungerat bra sedan de startade abonnemanget och jag hängde på. Men igår ringde hon hem till mig på ön och berättade att hon slagit av ADSL-modemet. Någon hade nämligen varit inne och skrivit "Hej din jävla kuksugargranne" på modemets administrationssida. Jag lovade att titta på säkerheten när jag kom till stan idag vilket jag alltså nyss gjort. Det var så säkert det kan bli med lösenord och WEP-nycklar. Det visade sig att det inte var någon granne som försökt att hacka henne, snarare tvärtom. Hon hade nämligen klickat i valet att ansluta till vilket tillgängligt nätverk som helst. Med andra ord har väl hennes nät tillfälligt dippat varpå modemet försökt återansluta till något av grannarnas trådlösa nät tills en av dem blivit förbannad på intrångsförsöken och skrivit de poetiska och bevingade ord som jag återgav ovan.

Visst ja, jag skulle ju renskriva anteckningar...

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?