måndag, oktober 29, 2007

 

Det ringde nyss en deppig kompis och frågade...

...vad det betydde att "man skyddade varandra"?

Vilken jävla fråga! Det tog lång tid och ett långt resonemang innan jag begrep så pass mycket att jag kunde vara till någon nytta i diskussionen. Nu tror jag efter en lång telefondiskussion att jag, förlåt jag menar egentligen vi, har listat ut en del av svaret:

Begreppet "att skydda någon" innebär egentligen att man ställer upp för någon som står för något man inte nödvändigtvis ställer upp på. Man är lojal och överser med brister i sak för att personen man "skyddar" egentligen är så mycket bättre och normalt står över dessa brister.

Men hur mycket, eller hur långt, kan man ställa upp då? Tja, DET är väl en akademisk fråga om någon! Jag tror inte den frågan går att besvara. Frågan bör istället lyda: "Hur mycket tycker man om denne någon"? Jag vill tro att det finns en gräns för en sådan här reservationslös omsorg. Denna gräns passeras om denne någon ger uttryck för alltför stora saker som främlingsfientlighet, demokratifientlighet eller liknande. Men konkreta karraktärsbrister som "jag fuskade med skattedeklarationen" eller "jag röstade på folkpartiet" finner förståelse. Förlåt det där sista exemplet, jag klarar aldrig att vara helt allvarlig! :-S

När jag lagt på luren började jag fundera på om jag skyddar några i min krets? Ja visst, jag kom fort på ett antal männniskor. Cause' they sent me along as a surrogate band, I'm gonna find out where you folks really stand som Pink Floyd uttrycker det! Undrar om de skyddade märker vilka de är och undrar om någon skyddar mig!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?