tisdag, oktober 09, 2007

 

Innan mörkret faller...

...hade jag tänkt mig att vara klar med kursvalet för vårterminen. Så blev det inte! Helena spädde på det jag redan anade, den kurs som vanligen rekommenderas är inte särskilt bra. Dessutom är den inte gjord för mina behov. Trist, jag är tillräckligt feg för att tycka det är en fördel att få gå med de jag tycker om och känner sedan tidigare. Problemet är som sagt att det är svårt att hitta alternativa kurser.

Nattredaktören förklarade att kursen om ungdom och medier var riktad mot lärarutbildningen. Jag förstod inte då vad han menade men efter att ha läst kursbeskrivningen igen, men denna gång mellan raderna, anar jag att kursen är gjord med ett enda syfte: Den ska förklara för blivande lärare att ungdomar visserligen påverkas av medierna men att de inte blir hjärntvättade slavar under dem. Ungdomarna KAN spela datorspel utan att gå ut och mörda direkt efteråt. Och de KAN se på "Bonde söker fru" och ändå hångla med en vanlig revisor eller en sjuksköterska några år senare! Right, det där vet jag ju faktiskt redan. Tack för din försynta varning nattredaktören!

Så vad återstår? Sociologin har en 15-poängskurs om barn- och ungdomskulturer som verkar halvintressant men vad gör jag av terminens andra halva? Juridik är ju roligt och kan vara nyttigt men inte heller någon sådan kurs startar med rätt innehåll vid rätt tillfälle. Äh, jag kommer inte på en vettig plan just nu och 15:e oktober närmar sig. I-landsproblem? Jo men visst, och är du hyfsat likadan kan vi gå vilse genom stan...

Comments:
Läs lite genusvetenskap vetja! Det skulle jag har gjort istället. Jag har däremot ingen aning om det är möjligt till våren.
 
Jag tänkte satsa på genusvetenskap tidigare. Det kändes karriärbefrämjande för en äldre gentleman som jag. Ja, jag var ju intresserad av ämnet också förstås. Men jag har släppt det spåret nu.

Annars var det ett bra förslag!
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?