onsdag, oktober 03, 2007

 

Jag fattar ingenting...

...och undrar: Hur förbereder man sig för en hemtenta egentligen? Kan man göra så mycket mer än att delta (och anteckna) på föreläsningarna samt läsa litteraturen? Jag har tidigare inte trott det men nu börjar jag bli nervös för på nästan alla klassisar står det "Pluggar" på messenger. Med risk att låta kaxig har jag tänkt att vila mig i form. Fungerar inte det? Hjäääälp i så fall, tentan börjar ju i morgon bitti! Äh, jag får väl lita på mitt omdöme för en gångs skull. Istället för "Om undran inför samhället" av Johan Asplund så läser jag "Efterskalv" av Arne Dahl. Asplunds bok har jag ju faktiskt redan läst men i Dahls deckare har jag ett hundratal sidor kvar. Fasen vad logiskt resonemanget låter när jag ser det i skrift på datorskärmen!

Två timmars slöande och läsande i soffan väntar alltså. Sedan blir det matlagning. Idag har jag ett recept som jag faktiskt bara måste dela med mig:

Trattkantarellsoppa:

Ingredienser

1 liter färska rensade trattkantareller eller 3-4 dl förvällda (ca 200 g)
1+3 msk smör
1 liter grönsaksbuljong, tärning
1/2 dl torr sherry
1/2 dl finhackad gul lök
1/2 dl fint tärnade morötter
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
3 msk vetemjöl
2 dl crème fraiche
ca 1/2 tsk salt
1/2-1 krm cayennepeppar
1 ask kryddkrasse till serveringen

Gör så här:

1. Skär den färska svampen i mindre bitar. Lägg den tillsammans
med ca 1 msk smör i en kastrull och koka den under lock tills du
får ut maximalt med svampspad. Tag av locket och koka in spadet
i svampen så att smaken blir koncentrerad.
2. Slå grönsaksbuljongen och sherryn över svampen och låt det hela
småkoka medan du gör i ordning grönsakerna. Skala och finhacka
löken samt ansa och skär moroten i mycket små och fina tärningar.
3. Fräs lök, morot och timjan i ca 3 msk smör i en ny kastrull utan att
det får färg. Tillsätt tomatpurén som får fräsa med ett ögonblick
samt pudra över mjölet under omrörning. Låt även mjölet fräsa
med en kort stund tills allt blir väl blandat.
4. Späd med svamp- och vinbuljongen i omgångar under vispning och
uppkok. Tillsätt crème fraiche och låt soppan koka sakta 10-15
min. Smaka av med salt och försiktigt med cayennepeppar -
soppan är klar för servering.

Det är inget märkvärdigt recept. Det mesta har man hemma, utom möjligen sherryn (och kanske trattkantarellerna om man inte är skogsmulle), men det är så fantastiskt gott! Servera gärna med baquetter eller liknande bröd och drick gärna ett vitt torrt vin till (eller varför inte sherryn som blev över i flaskan). Dryckerna rekommenderas särskilt om man befinner sig mitt i en hemtenta. Flintahunden var tveksam till metoden men medgav att den hos vissa hade önskad effekt som avspeglade sig positivt på skrivprocessen. Använd tipset med omdöme, doping är omdiskuterat! ;)

Cred till "Allt om Mat" som först publicerade receptet innan det började fara runt i bekantskapskretsen.

Comments:
Du får min välsignelse (om du vill ha den förstås) i att hoppa över Asplund. Den boken var sjukt tråkig. Speciellt den där delen när han diskuterar aspektseende över någon konstig tavla ;)
 
Jag tar tacksamt emot alla erbjudanden om nåd och beskydd som kommer i min väg (så länge de inte kommer från prästerna eller deras chef)!

Att tolkningen av målningen inte var speciellt intelligibel kan jag hålla med om! :D
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?