onsdag, oktober 10, 2007

 

Kom hem nu...

...kära föräldrar och ta hand om era barn. Släpp inte ifrån er den kärleken och det ansvaret till inhyrda väktare. De fungerar nämligen inte lika bra som föräldrar på att vara just föräldrar. Vissa tycks dock tro det om man läser mellan raderna i en DN-artikel. Eller handlar det om något annat som jag missar här? Är det pinsamt för en förälder att kontrollera en gästlista? I så fall tycker jag det är hundra gånger pinsammare att ha väktare anställda för att sköta den uppgiften. Eller är det bara så att de här stackars föräldrarna har glidit ifrån sina egna barn så mycket att de byggt upp en rädsla för hela den generationen och därför hyr in väktare och sedan gömmer sig på annan ort?

"Risken för fylla och bråk är alltid störst på fester som ungdomar anordnar utan att några vuxna vet om det. I de här fallen är föräldrarna så pass engagerade att de hyr in vakter och det minskar risken att något ska hända från början" säger en ansvarig på ett väktarbolag. Ja, visst är det underbart med så pass engagerade föräldrar?

Jag kan tyvärr inte låta bli att klippa in en del av Nationalteaterns text från "Barn av vår tid". Jag vet att det är provokativt men den har suttit i min hjärna ända sedan jag läste artikeln igår kväll:

Ödmjuka bracka
som bugar för överheten
Du skickar snuten på ungar
sen sover du snällt
i borgarsmeten
Blev du rädd nu, din fega fan för ditt eget barn???

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?