måndag, oktober 08, 2007

 

Tidvis....

...eller heter det stundtals (?) kan jag reta mig på småsaker. Som tidigare ikväll när jag gick ut i korridoren för att besöka toaletten. Mina hyresvärdar har nämligen kopplat in köksfläktarna i huset på kanalen till toaletternas friskluftsintag (vilket är förbjudet). Det innebär att man sitter där på ringen och funderar på om anledningen till att man sitter där man sitter är att man har ätit stekt fläsk och stuvad blomkål eller om man snart ska till och äta det? What a weird feeling!

Den utlösande faktorn till inläggets reta-upp-sig-på-småsaker-tema är dock att jag, när jag startade min nya DVD-spelare, uppmanades att "insätta DVD-disk". Men hallå, det heter faktiskt "sätt in DVD-disk". Är det för mycket begärt att tillverkarna anställer en tolk som verkligen klarar av språket i det importerande landet? Alternativet är att använda engelska men jag vägrar acceptera kompromisser mellan dessa båda språk!

Er tillgivna kverulant
Pellepenna :-$

Comments:
Varför anställa tolk när man kan använda babelfish?? Kineser verkar f.ö. inte tycka sådana irrelevanta saker som stavning eller grammatik vara viktigt:
http://www.micktravels.com/china/signs.html
 
ASG
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?