torsdag, december 13, 2007

 

Idag har jag oavsiktligt raderat 800 MB filer...

...från dokumentkatalogen i Windows Vista. Bland annat två och ett halvt års studier på universitetet inklusive den pågående C-uppsatsen med intervjuutskrifter motsvarande 24-25 timmars arbete. Det var ingen trevlig känsla!

Så här gick det till: Jag skulle radera en tom underkatalog som låg i "Mina dokument" (som bara heter "Dokument" i Vista) och hade markerat underkatalogen i den högra fönsterhalvan. Jag tryckte sedan på delete-tangenten och fick någon sådan där fråga som de har för att nybörjare ska kunna få chansen att ångra sig (ironi). Jag läste inte som vanligt utan svarade bara "Ja". Problemet var att det inte var underkatalogen till höger som var markerad utan det var själva dokumentkatalogen i den vänstra fönsterhalvan som var markerad. Därför försvann alla mina dokument. Hänger ni med? Varning alltså för Vistas färgschema som gör att det ser ut som en inaktiv markering är aktiv!

Men slutet gott allting gott. Efter någon timmes letande och en massa hängande och frågande på forum så lyckades jag till slut återställa alla filer via funktionen "återställa tidigare version". Vilken lättnad!

Ska sanningen fram så hade jag säkerhetskopia på nästan alla mina filer men hade jag berättat det med detsamma så hade ju inte historien blivit lika dramatisk. Jag hade till och med skickat över de flesta intervjufilerna via messenger till Jen Grusplan tidigare idag. Men en del hade varit försvunnet för alltid och de fyra timmar jag lagt på att skriva ut den senaste intervjun hade varit ogjort arbete.

Nu har jag precis bränt en ny säkerhetskopia!!!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?