tisdag, december 25, 2007

 

Så är den över...

...julaftonen alltså, inte själva julen. En av DN:s krönikörer skrev att frågan "vad gör du i jul" är så direkt och obarmhärtig att den inte lämnar någon reträttväg där man kan fly. Frågan, menade krönikören, kunde lika väl formuleras "hur har du det med din familj"? Jag kan lyckligt svara att vi har det bra. Visst bråkar vi och härjar ibland, livet är inte perfekt, men på det stora hela gillar vi varandra och hela familjen samlas på julen. Det är jag väldigt glad för! Däremot börjar jag känna att julfirandet skenar.

Det blir lite svårare för varje år att känna att det är legalt och motiverat att köpa mat och alkohol för 4-5000 kronor. Visserligen räcker det en dryg vecka och innefattar även nyår, men ändå. Det är sjukt! Julklappar för en himla massa pengar stör mig inte på samma sätt men mat och dryck för så jävla mycket pengar! Nu sitter jag här på juldagen och är redan trött på all fetdrypande julmat. Jag vill ha en god och lagad rätt som vi lagt lite tid och fantasi på. Eller varför inte en korv- och mosbricka? Hmm, stryk det där sista och tänk istället en rejäl sallad och en god soppa.

För att döva samvetet, gav vi bort en get via Action Aid. Visserligen händer det att vi delar med oss någon gång under resten av året också men visst är det väl typiskt att det oftast sker vid jul? Även om jag delar uppfattningen att det inte finns några osjälviska handlingar så berättar jag inte om geten för att skryta med hur goda och fina vi är utan i första hand för att det kanske kan inspirera andra. Då är det väl legalt att snacka om det?

Hur som helst, min avsikt var inte att sänka alla julglada människor. Man får ha det lugnt och skönt och trevligt! Nu när jag fått ur mig lite galla så ska jag ha just detta. Jag ska återgå till julboken och kanske servera mig en liten maltwhisky för att komma i stämning och minnas den där stackars Josef som hann avsluta skolan innan de hunnit börja med sexualundervisning. Jungfrufödsel, yeah right!

Comments:
Ja, filmen var riktigt bra. Över förväntan! God fortsättning! =)
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?