torsdag, januari 17, 2008

 

Dannefjord är en stor pedagog!

Jag har läst om hans häfte Metod och Problem - en inledning till sociologisk analys för ett par veckor sedan. Så jäkla bra! Jag garvar fortfarande åt exemplet med brottsutredaren som gör en undersökning på det lokala postkontoret utan att veta varför, något brott har ju inte begåtts! Idag när jag skrev ett förslag till vår metod kom han väl till pass igen. Här ska inte vara en massa trista och meningslösa redovisningar om tekniska detaljer - här ska vara intressant läsning där vi förklarar varför vårt problem krävde just vårt val av metod.

Det enda jag hunnit med förutom skrivandet är en långpromenad i den dimmiga omgivningen här på ön. Visst har väl EU-stödet till mark och betesdjur sina förtjänster, det har blivit snyggare och mer betat på både våra och andras marker. Men fan vad taggtråd och elstängsel det leder till, jag fick klättra över/krypa under på fem-sex ställen bara under min 45-minuterspromenad. Att försöka rida omkring är knappt att tänka på längre. Hör ni bönder, varför inte öppna upp grindarna när det inte går betesdjur i hagarna och varför inte sätta upp stättor? Så pass mycket ska det väl bli över på bidraget? Öppna landskap ska väl inte bara vara en affärsidé, det ska väl finnas möjlighet för folk att vistas i, och se och njuta av det om det ska vara någon mening med det!

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?