torsdag, februari 14, 2008

 

Idag är det alla hjärtans dag.

Den amerikanska genomkommersiella jippodag som går ut på att vi ska stirra runt och köpa fåniga hjärtformade kartonger med gelehjärtan i och ge till våra nära och kära är alltså här. För oss som tycker det är fånigt finns motsvarande kärlekspresenter i choklad. Och för oss som tycker det är fånigt så finns det...

I flera tidningars reportage, bland annat i DN, står det att läsa att många gymnasieskolor försöker hålla emot firandet genom att till exempel lägga en idrottsdag idag. Detta gör de för att elevråden inte ska ha möjlighet att springa runt i klassrummen och dela ut rosor till de mest populära eleverna (medan andra får titta på). För er som inte varit med om detta (jag själv till exempel) har jag tagit reda på hur det går till: En elev går upp till elevrådsexpeditionen och köper en ros till någon den tycker om. När alla hjärtans dag kommer går elevrådsrepresentanterna runt i korridorerna med jättefång av dessa beställda rosor. De knackar på i klassrummen och läser högt från en lista vilka som har fått rosor. De lyckligt utvalda får komma fram och hämta rosorna. Det lär fördela sig ungefär på följande sätt: Några få utvalda får så mycket rosor att de inte orkar bära dem själva, en del andra får en eller två var. Slutligen finns det ett gäng som aldrig får några rosor utan sitter i sin bänk och försöker gömma sig. Några smarta sluter avtal som lyder "köper du en ros till mig så köper jag en till dig". Genom detta slipper de visa upp sin ensamhet. Blomsterhandlarna gnuggar händer!

Av ovanstående kan man lära sig att lycka är ungefär som energi: Den finns bara i en viss mängd och för att några ska kunna uppleva lycka måste andra vara olyckliga, eller? Vi kan också lära oss att man måste vara dum i huvudet för att bli vald till elevrådsrepresentant (eller bli anställd som rektor på de här skolorna). Eller är det helt enkelt så att traditionens makt är för stor för att kunna förändras? Knappast, traditionen har inte funnits speciellt många år i Sveriga. Jag är visserligen för en kulturell smältdegel - låt hundra blommor blomma! Men varför måste vi välja att suga i oss amerikansk skitkultur som Halloween och Valentine?

I morgon är det fredag. Då ska jag laga en god middag hemma, vi brukar nämligen göra det många fredagar året runt. Fredag är en lämplig dag, då kan vi ta ett glas vin till också och har tid att sitta och snacka. I kväll blir det nog bara några smörgåsar och en kopp te, det är ju skoldag i morgon.

Comments:
Går det verkligen till så där i vissa skolor?! Det har jag tack och lov inte varit med om! Jag citerar dig i min blogg.
 
Tack så mycket! =) Jag har blivit VD för Stallet och det känns sjukt roligt och otroligt hedrande att bli utvald av alla sökande. Jag lägger alla min studier åt sidan för ett tag då detta är en heltidstjänst. Jag ska prova på arbetslivet nu ett tag och se hur jag trivs med det. Även om vi inte ses i en föreläsningssal så är jag helt övertygad om att vi kommer ses någon gång runt omkring campus! =)
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?